Conversations: hedendaagse en historische meesters in gesprek

Vanaf 10 november in Museum Mayer van den Bergh

Op 10 november opent de expo ‘Conversations. Hedendaagse en historische meesters in gesprek’. Nieuwe én bestaande werken van 15 hedendaagse kunstenaars prijken naast hun historische voorgangers. Het resultaat is een spannende conversatie tussen oude en nieuwe kunst, in het sfeervolle interieur van Museum Mayer van den Bergh.

Hedendaagse kunstenaars gaan in gesprek met de unieke verzameling van de negentiende-eeuwse kunstliefhebber Fritz Mayer van den Bergh. De nieuwe expo (10.11.23-3.3.24) toont werk van Bram Demunter, Marcel Dzama, Adrian Ghenie, Kati Heck, Leiko Ikemura, Edward Lipski, Jonathan Meese, Ryan Mosley, Inès van den Kieboom, Muller Van Severen, Tobias Pils, Ben Sledsens, Dennis Tyfus, Rinus Van de Velde en Tal R.

De 15 hedendaagse kunstenaars lieten zich inspireren door de Dulle Griet van Pieter Bruegel, de portretten van Cornelis de Vos en Alessandro Allori, stillevens van Antwerpse meesters als Daniël Seghers, werken van Jacob Jordaens, Joachim Patinir en Gerard de Lairesse, en andere historische topstukken. Ook de toegepaste kunsten die zo rijkelijk vertegenwoordigd zijn in de museumcollectie, krijgen een hedendaags antwoord. Dat levert een bruisende blend van oud en nieuw op, waarbij zowel hedendaagse als historische kunstliefhebbers met een vernieuwde blik zullen kijken.

‘Conversations’ toont bestaande én nooit eerder gepresenteerde hedendaagse werken. De expo is een unieke kans om nieuwe hedendaagse werken te komen bewonderen in de context waarvoor ze zijn gecreëerd.

Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “Het is mooi, ontroerend haast, om te zien hoe aanstormende en gevestigde kunstenaars als Bram Demunter, Ben Sledsens of Rinus Van de Velde nieuw werk voor deze tentoonstelling creëerden dat ze spiegelen aan de meesterwerken uit de wonderlijke collectie van Mayer van den Bergh. Dat de topstukken van de historische meesters daarvoor als inspiratiebron hebben gediend geeft een fantastische beleving, een must see in onze stad!"

Artist talks

De hedendaagse kunstenaars gaan in dialoog met de collectie én met het publiek. Museum Mayer van den Bergh organiseert verschillende artist talks in het najaar 2023 en het voorjaar 2024:

• 14 december om 20.00 uur - Rinus Van de Velde
  • 14 januari om 15.00 uur - Inès van den Kieboom
  • 18 januari om 20.00 uur - Leiko Ikemura
  • 1 februari om 20.00 uur - Dennis Tyfus en Kati Heck

'Conversations' is een samenwerking tussen Museum Mayer van den Bergh en Tim Van Laere Gallery.

• Conversations. Hedendaagse en historische meesters in gesprek
  • Van 10 november 2023 tot 3 maart 2024
  • Meer informatie via de website:
Website preview
Conversations
15 hedendaagse kunstenaars kijken naar de collectie van Fritz Mayer van den Bergh en gaan in dialoog met eeuwenoude schilderijen, ingetogen beeldhouwwerk en rijkelijke retabels. Een intrigerende blend van oud en nieuw waarbij je met hernieuwde blik kijkt.
Museum Mayer van den Bergh

Beelden zijn hier te vinden:

Website preview
Conversations