'ECCE HOMO. Zie de mens' in Museum Mayer van den Bergh

Vanaf 17 november neemt Museum Mayer van den Bergh deel aan het kunstenparcours ECCE HOMO. Op negen locaties in de Antwerpse binnenstad werken 63 Belgische kunstenaars rond één universeel onderwerp: de condition humaine, ‘het mens-zijn’ vandaag. Een stadswandeling verbindt alle tentoonstellingen en locaties met elkaar.

Museum Mayer van den Bergh toont in deze winterfocus werken van Francis Alÿs, Dirk Braeckman, Ricardo Brey, Sophie Kuijken, Sofie Muller en Luc Tuymans. Hun werk wordt geïntegreerd in de museumzalen. De zes geselecteerde werken gaan elk op hun eigen – en eigentijdse – manier in dialoog met de collectie van Fritz Mayer van den Bergh. Voor enkelen gaf de museumcollectie inspiratie voor nieuw werk. Anderen zochten in hun bestaand oeuvre aansluiting bij de collectie van de verzamelaar.

Tentoongestelde werken

De in Cuba geboren maar in België wonende kunstenaar Ricardo Brey (1955) presenteert zijn installatie Heir of Nothing  in de zaal met barokke portretkunst. Heir of Nothing was bedoeld als sluitstuk van zijn installatie Every life is a fire op de Biënnale van Venetië in 2015,  maar Brey verlangde naar een meer symbolische plek om Heir of Nothing te tonen. Museum Mayer van den Bergh is die symbolische plek geworden.

In de Bruegelzaal is Flowers te zien, een vroeg werk van Luc Tuymans (1958). In tegenstelling tot de andere werken in het parcours ECCE HOMO, is Flowers geen uitbeelding van de condtition humaine. Volgens Tuymans ‘is alles object bij mij’.

Een klein schilderijtje van Francis Alÿs (1959), Mexico, vindt zijn plek in de Stillevenzaal. Het is een charmant hedendaags stilleven met absurde elementen.

Sophie Kuijken (1965) liet zich inspireren door de bibliotheek van Fritz Mayer van den Bergh en maakte – in de geest en stijl van de portretten in deze zaal – het bevreemdende portret E.H.

De condition humaine vormt de kern van het oeuvre van Sofie Muller (1974). Een van de topstukken van Museum Mayer van den Bergh, de Christus-Johannesgroep van de dertiende-eeuwse meester Heinrich von Konstanz, was de inspiratiebron voor een nieuwe albasten sculptuur, AL/XXXXVI/17.

Ook de foto Dirk Braeckman (1958), N.P.–N.H.–04, gaat in dialoog met de Christus-Johannesgroep. Het is een verstild een tijdloos beeld in een nachtelijke, mysterieuze sfeer.

Praktische info

ECCE HOMO. Zie de mens in Museum Mayer van den Bergh

• 17 november 2017 t/m 25 februari 2018

• Het parcoursticket kost €8 (reductietarief €6 / gratis). Met dit ticket kan u de 9 locaties bezoeken.

Rondleidingen

ECCE HOMO is een initiatief van Galerie Geukens & De Vil, in samenwerking met kunstgalerie Marion de Cannière en kunstjournalist Eric Rinckhout.

ECCE HOMO is een unieke samenwerking tussen Ackermans & van Haaren, Bank J.Van Breda & C°, Museum Mayer van den Bergh,  Museum Maagdenhuis, Instituut voor Tropische Geneeskunde, Sint-Joriskerk, ZNA Sint-Elisabeth, Galerie Geukens & De Vil, Marion de Cannière en de Stad Antwerpen.

Nadia De Vree

Perscoördinator Musea en Erfgoed Antwerpen, Stad Antwerpen

Tonia Dhaese

Coördinator tentoonstellingen, Stad Antwerpen

Over Museum Mayer van den Bergh

De wondermooie collectie waarmee u kennis maakt in dit intieme museum, is het levenswerk van één man: Fritz Mayer van den Bergh, een visionair met een feilloos gevoel voor kunst.

Tijdens zijn korte leven (1858-1901) verzamelt hij een gevarieerde en uitzonderlijke collectie kunst, voornamelijk uit de Nederlanden, van de 14de tot de 16de eeuw. Hij reist intensief en verwerft in binnen- en buitenland topstukken die op dat moment aan de aandacht van anderen ontsnappen. De wereldvermaarde Dulle Griet, van Pieter Bruegel de Oude, koopt hij in 1894 op een Keulse veiling, voor omgerekend €12,50. Na zijn vroegtijdige dood bouwt zijn moeder, Henriette van den Bergh, dit sfeervolle museum in hartje binnenstad. Waar wij tot op vandaag van het levenswerk van gepassioneerd kunstverzamelaar Fritz Mayer van den Bergh kunnen genieten.

Museum Mayer van den Bergh in beeld

Met de steun van Vlaanderen