Eerste artistieke interventie van Jeroen Olyslaegers in Museum Mayer van den Bergh: luisterwandeling door de vaste collectie

Sinds juni 2017 is Jeroen Olyslaegers writer in residence in het Museum Mayer van den Bergh. Jeroen Olyslaegers’ eerste artistieke interventie als writer in residence is een luisterwandeling doorheen de vaste collectie van het museum. Olyslaegers neemt de bezoeker mee op een persoonlijke ontdekkingstocht doorheen de schatkamer van Fritz Mayer van den Bergh en deelt zijn fascinatie voor Bruegel en de 16de eeuw. De audiotour kan gratis worden gedownload op de Antwerp Museum App.

Op 5 oktober 2017, de vijftigste verjaardag van de auteur, presenteerde Olyslaegers zijn eerste artistieke interventie in het museum: een luisterwandeling doorheen de schatkamer van Fritz Mayer van den Bergh. Met die kunstverzamelaar en met zijn rol als ontdekker van de Dulle Griet en bewonderaar van Bruegel voelt Olyslaegers zich verwant: ‘De twaalf spreekwoorden van Pieter Breugel wekken vele herinneringen bij mij op. Er hing altijd een reproductie van dit werk in mijn vaders woonkamer. Ik ben als het ware opgegroeid met Bruegel; de kunstenaar was altijd op een of andere manier aanwezig.’ Niet enkel Bruegel, maar de 16de eeuw in het algemeen vormen het grote aandachtspunt in deze luisterwandeling. De fascinatie voor deze eeuw is iets wat Fritz Mayer van den Bergh en Olyslaegers delen: ‘Fritz Mayer was een tijdreiziger, die wilde weten hoe het leven in die tijd was. Ik deel die fascinatie met de grondlegger van dit prachtige museum. Ook ik wil weten hoe de 16de eeuw was want ik ben er een boek over aan het schrijven. De voorbereiding voor mijn volgende roman vormt als het ware een tijdreis op zich.’

In de luisterwandeling biedt Olyslaegers de bezoeker een hoogstpersoonlijke inkijk in het museum: geen standaard audiotour dus, maar een eigenzinnige blik van de schrijver op kunst en geschiedenis, op verleden en heden, op de (kunst)verzamelaar en diens moeder Henriëtte die de droom van haar zoon tot werkelijkheid maakte. De aangepaste vertelstijl van Olyslaegers zorgt ervoor dat de bezoeker bij de hand genomen wordt en door de ogen van de schrijver het museum en zijn collectie (her)ontdekt. De schrijver ontpopt zich tot een persoonlijke gids die de bezoeker wijst op grote verhalen en kleine anekdotes, op details en verscholen moraliserende boodschappen tot ongeziene verwantschappen tussen de auteur en een kerkvader.

Deze luisterwandeling is de eerste artistieke interventie van Olyslaegers in aanloop naar het feestjaar 2019. Dan is het immers 450 jaar geleden dat Pieter Bruegel de Oude overleed. Naar aanleiding van deze sterftedatum van de schilder, opent er op 5 oktober 2019 een tentoonstelling rond het apocalyptische topstuk de Dulle Griet in het Museum Mayer van den Bergh. De Dulle Griet, die op dit ogenblik gerestaureerd wordt in het Koninklijk Instituut voor het Kunspatrimonium te Brussel, wordt dan voor het eerst opnieuw getoond in Antwerpen. De tentoonstelling focust op het topstuk en de restauratie maar ook op het werk in context. In de aanloop naar en in het kader van deze Bruegeltentoonstelling in 2019, onderneemt Olyslaegers artistieke acties in het museum, waarvan de luisterwandeling het beginstuk vormt. Daarnaast bereidt de auteur een roman voor waar het hoofdpersonage van dit topstuk van Museum Mayer van den Bergh een belangrijke rol in zal spelen. Een boek dat, zo zegt de schrijver zelf, ‘nog grootser wordt” dan het recent gelauwerde Wil (Bezige Bij).

Praktisch

Het luisteravontuur is gratis te downloaden op de Antwerp Museum App, dat zowel geschikt is voor smartphones als tablets. De wandeling duurt 40 minuten en is beschikbaar in het Nederlands.

Margit Didelez

Publiekswerking Museum Mayer van den Bergh, Stad Antwerpen