Laatste weken ‘Madonna ontmoet Dulle Griet’ in Antwerps Museum Mayer van den Bergh

Nog tot en met 9 januari 2022 loopt ‘Madonna ontmoet Dulle Griet. Verzamelaars in topstukken gevat’ in het Museum Mayer van den Bergh. Met meesterwerken van Bruegel, Van Eyck en Van der Weyden toont de expositie de verzameldrift van Florent van Ertborn (1784–1840) en Fritz Mayer van den Bergh (1858–1901). Na afloop van de tentoonstelling zal de mysterieuze ‘Madonna’ van Jean Fouquet niet meer te zien zijn tot de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Ook ‘Dulle Griet’ van Pieter Bruegel de Oude verdwijnt voor korte tijd achter gesloten deuren.

Met veel passie verzamelden Florent van Ertborn (1784–1840) en Fritz Mayer van den Bergh (1858–1901) schilderijen, beelden, manuscripten… Dikwijls waren het koopjes, soms investeringen en af en toe geniale vondsten. Met meesterwerken van onder meer Jan van Eyck, Pieter Bruegel de Oude en Rogier Van der Weyden vertelt de tentoonstelling ‘Madonna ontmoet Dulle Griet’ hoe de twee scherpzinnige verzamelaars deze kunstwerken konden aankopen. Hoogtepunten zijn de bijzondere ‘Madonna’ van Fouquet, dat na meer dan 500 jaar nog steeds één van de meest revolutionaire Franse schilderwerken is, en de helse ‘Dulle Griet’ van Pieter Bruegel de Oude.

“De tentoonstelling ‘Madonna ontmoet Dulle Griet’ is een feest voor het oog en een ode aan de schoonheid”, aldus schepen van cultuur van de stad Antwerpen Nabilla Ait Daoud. “De blik die we dankzij de twee collectioneurs op de tentoongestelde werken krijgen, geeft de bezoeker een idee van hun spitsvondigheid en de hernieuwde waardering die zij voor deze werken wisten te realiseren. De expositie is een eerbetoon aan Florent van Ertborn en Fritz Mayer van den Bergh, die hun stempel onlosmakelijk op onze stad hebben gedrukt.”

Na 9 januari 2022 sluit ‘Madonna ontmoet Dulle Griet’ onherroepelijk de deuren. De collectiestukken van het KMSKA keren terug naar huis ter voorbereiding van de grote heropening op 25 september 2022. De werken uit het Museum Mayer van den Bergh, waaronder de Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude, worden gepresenteerd in een nieuwe opstelling en zijn om die reden niet te zien tot en met 1 februari 2022.

Op donderdag 16 december kan het publiek de tentoonstelling uitzonderlijk ’s avonds bezoeken tijdens de Winterse nocturne van de Antwerpse musea.

Foto: Ans Brys

Praktische info

• Madonna ontmoet Dulle Griet. Verzamelaars in topstukken gevat.
  • Nog tot en met 9 januari 2022
  • Museum Mayer van den Bergh
  • Info en tickets via www.museummayervandenbergh.be